Maj Wismann: Sådan opbyggede jeg mit personlige brand

May 6th, 2016

Jeg kender Maj Wismann efter at have tilbragt flere ture med hende i Barcelona med Refuga. Maj er super cool, og er en af dem, der virkelig har realiseret drømmen om en online forretning. Hun er sexolog og lever godt af websexolog.dk. Derudover hjælper hun andre terapeuter og konsulenter med at gøre, som hun har gjort.

personlig branding

 

Jeg har fået lov til at interviewe Maj om, hvordan hun egentlig har formået at opbygge sit personlige brand, og hun deler gavmildt ud af tips til dig, der sælger viden og vil have succes online.

 

Hvem er du kort fortalt, og hvad arbejder du med?
Jeg er oprindelig uddannet skolelærer med bl.a. biologi som liniefag. I 2006 uddannede jeg mig til sexolog og parterapeut, og åbnede også min klinik det år. I dag arbejder jeg 99% online, dvs. jeg har lavet en række online workshops, hvor jeg bla. hjælper kvinder med at få deres sexlyst tilbage, som jeg lever af. Derudover hjælper jeg også andre terapeuter og rådgivere med at bygge en hjemmeside med online kurser og online forløb.

 

Hvordan startede du?
Jeg startede med online kurser fordi jeg synes det lød helt vildt fantastisk at kunne leve af at hjælpe mennesker online. Jeg kunne hjælpe flere, med mindre tid og større indtjening. Det lød næsten for godt til at være sandt.

 

Hvordan fandt du frem til det område, du er ekspert inden for?
Jeg har altid interesseret mig for kærlighed, parrelation og sexologi, så da jeg fik mulighed for at uddanne mig inden for det var det oplagt og lå lige til højrebenet.

 

Har dit område/din niche udviklet sig, siden du startede?
Ja, der forskes hele tiden i sexologi og i øvrigt også i kærlighed/parrelationer. Der findes tusindvis af bøger og teorier om parforhold og sex, som ikke har noget evidens, men der findes faktisk også helt klar viden på området, og det er jeg ret vild med. Jeg kan godt lide nørderiet i det, og det der med at vide, at “sådan er fakta”.

 

Hvad gjorde du for at opbygge et brand/gøre dig til ekspert?
Jeg gjorde intet bevidst overhovedet, og nogle gange tænker jeg: “Hvordan hulan er jeg nået hertil?” – Jeg tog telefonen, når der ringede journalister og hvis jeg ikke kunne hjælpe dem, jamen så henviste jeg gerne til andre og hjalp på den måde journalisten videre. Det har betydet at mange journalister vender tilbage til mig, har jeg oplevet. Derudover, så havde jeg en simpel hjemmeside til at starte med, men da der ikke var særlig mange sexologer dengang i 2006, der havde en hjemmeside betød det faktisk, at jeg hurtigt lå øverst på side et, når nogle søgte på ordet “Sexolog”.
Hvor fandt du hjælp til at komme i gang?
I starten drønede jeg rundt og hængte sedler op i butikkerne og annoncerede i de lokale aviser, og da jeg stadig havde mit lærerjob ved siden af, så kunne jeg jo bruge alt det jeg tjente i min praksis på markedsføring og videreuddannelse. Det var egentligt først, da jeg havde lavet mine første online kurser og de på ingen måde solgte, at jeg opsøgte hjælp. Jeg fik en mentor i det lokale erhvervsråd og det var ganske gratis og rigtig godt. Jeg fik vendt mange ting med ham, og fik sat gang i mange online marketing processer. Jeg skulle også have ny hjemmeside på det tidspunkt, og Lisbeth Scharling fra webwoman.dk fik den opgave og vi faldt rigtig godt i hak med hinanden og hun var også en KÆMPE hjælp, og hun fik mig ind i hele den her online marketing verden. Jeg havde brug for hjælp til at skrive en salgstekst og hyrede Christina Klitsgaard og hun var også en stor hjælp ift. salgstekster og vigtigheden af et nyhedsbrev. Hun satte mig i forbindelse med Morten Vadskær, som har hjulpet mig en del med konverteringsoptimering, og som mente at MarketingCamp måske var noget for mig, og så deltog jeg på den, og så stak det helt af. Haha. Derudover har jeg taget en del udenlandske kurser online i online kurser og online markedsføring bla. fra Ali Brown og Marie Forleo.

 

Hvad har været din bedste marketingkanal?
Min hjemmeside. Ingen tvivl om det. Og derfra selvfølgelig mit nyhedsbrev.

 

Hvor lang tid har det taget?
Alt for lang tid, set i bagspejlet! Er du vimmer, der er meget jeg kunne have sorteret fra, men jeg famlede jo i blinde og anede ikke hvor jeg skulle fokuserer eller hvad jeg skulle prioritere de første par år. Mange online marketing folk har jo deres lille niche, og siger at “Det her er det vigtigste”, og når man så sidder der som total rookie og det vælter ind med nyhedsbreve, som fortæller en, hvad man skal fokuserer på, så ender man med at lave 25 ting halvt – og DET virker i hvert tilfælde ikke 😉 Jeg lavede mit første online produkt i efteråret 2009, da jeg ventede Alfred, og havde jeg haft samme viden i dag, jamen så var det gået MEGET stærkere!

 

Hvad gør du selv for fortsæt at lære nyt?
I forhold til mit faglige felt, så har jeg netop afsluttet 1 trin på den kliniske sexologi uddannelse, og jeg planlægger og er i gang med at undersøge muligheder for videreuddannelse i USA. I forhold til Online Marketing delen, jamen så følger jeg “bare” med i, hvad der foregår online. Har en finger på pulsen. Og så bliver jeg ved med at gøre det, der virker i min forretning for min målgruppe.

 

Hvad er dit bedste råd til at finde et område, du brænder for som kan skabe grobund for en forretning?
Man skal brænde for det, eller i hvert tilfælde for et eller andet aspekt i at starte en forretning op, for der vil virkelig komme perioder, hvor man har lyst til at kaste håndklædet i ringen, hoppe på det og råbe meget upassende og grimme ting, og i de situationer, så er det vedholdenheden, der skal træde i kraft, og min oplevelse er, at den vedholdenhed kun er tilstede, hvis man har sit “Why” på plads & brænder for det man arbejder med.

 

Hvad er dit bedste råd til andre, der vil opbygge et personligt brand?
Bliv ved. Vedholdenhed og langsigtede strategier holder for vildt. Og så hæng ud med folk, der er klogerer end dig på de områder du gerne vil lære noget om, det virker for mig, så måske det også virker for dig. Og så husk lige, at det tager altså tid at etablere et personligt brand og en online forretning som min. Der er ingen quick fixes.

 

Hvad er din plan for din forretning de kommende år?
Jeg er nået til et punkt i min forretning hvor langt det meste er automatiseret, og da jeg ikke har nogle store online produktioner kørende, fordi de store kurser, jeg gerne ville producere er lavet færdige, så vil mit fokus ligge på at nyde livet endnu mere end jeg gør nu, mens jeg stille og roligt møver mig ind på det internationale marked med min engelske hjemmeside, som selvfølgelig også bliver max. automatiseret og skalerbar.

maj wismann

Og så vil jeg nyde, at jeg faktisk har en forretning, hvor jeg ikke behøver eller SKAL arbejde mere end et par timer om ugen, hvis det er det, jeg ønsker. Ikke at jeg kun vil arbejde et par timer, men der ligger en stor frihed i at være uafhængig på den måde og det betyder at jeg kan gøre meget mere af det jeg har lyst til f.eks. rejse, blive fagligt klogere, ja i det hele taget tage livet i et lidt sundere tempo end dengang, hvor jeg var skolelærer OG lige byggede en forretning op ved siden af OG var på barsel samtidig med 😉

Mit arbejde betyder meget for mig, det skal give god mening inde i mig. Og det gør det. Jeg elsker det. Og derfor vil det selvfølgelig være fjollet slet ikke at arbejde, når jeg nu elsker det så meget. Men friheden i hvor meget, hvornår og hvordan er en luksus, som jeg virkelig nyder. Det betyder også, at jeg sagtens kan tage tre døgn, hvor jeg virkelig går til den og arbejder 12-18 timer i døgnet og lukker mig totalt inde i min egen verden, men så har jeg så friheden til at holde fri, når det passer mig efterfølgende.

For mig betyder det også meget, at jeg kan holde en fridag fra børnehaven med min mindste knægt, hvis det er det, vi lige har brug for i dag. Eller vi ikke skal diskutere, hvem der skal tage barns første, anden og tredje sygedag.

Eller at jeg kan tage en lur, hvis det har været en træls nat, eller om jeg vil sidde i Barcelona og arbejde med udsigt over bjergene eller tage spontane miniferier med min familie.

Den frihed havde jeg aldrig fået, hvis jeg ikke havde haft mine online workshops. Nu tager jeg “blot” min computer under armen og et headset, og så er jeg klar til at smutte afsted. Det betyder ikke at jeg nødvendigvis gør det hele tiden, men friheden i det er en enorm livskvalitet for mig og min familie.

Derudover har vi netop købt vores drømmehus, som er en kæmpe landejendom omringet af marker, hvor jeg har min egen kontorbygning, så der kommer også til at gå lidt tid med at falde til der og få indrettet osv. Det giver mig muligheden for at holde workshops i egne lokaler og det glæder jeg mig til at få skudt i gang :-)

 

Du kan lære meget mere om Majs forretning her eller følge hende på Facebook.

Er du terapeut eller konsulent, og vil du have Majs hjælp til at sparke din online forretning i gang, skal du se nærmere på hendes OnlineBiz forløb her.

Michelle Rødgaard Jessen

Jeg er virtuel assistent, og jeg hjælper folk der sælger viden og har et personligt brand med online markedsføring. Jeg er geografisk uafhængig, så selvom alle mine kunder er danske, arbejder jeg fra forskellige steder i verden såsom Marokko, Spanien og Chile.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål. Skriv på hey@michellejessen.dk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *